Strona głównaKształcenieMEN na ratunek nauczycielom: Jak pomóc uczniom w kryzysie samobójczym?

MEN na ratunek nauczycielom: Jak pomóc uczniom w kryzysie samobójczym?

Aktualizacja 19-12-2024 15:59

Udostępnij

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) wprowadziło nowe narzędzie wspierające nauczycieli i nauczycieli specjalistów w pracy z uczniami w kryzysie psychicznym. Standardy postępowania, przygotowane przez ekspertów w dziedzinie suicydologii, psychologii i pedagogiki, mają na celu pomoc w identyfikacji uczniów zagrożonych zachowaniami suicydalnymi, skuteczną interwencję kryzysową oraz realizację działań postwencyjnych. To ważny krok w kierunku budowania bezpieczniejszego środowiska szkolnego i skuteczniejszej prewencji.

Rola szkół w zapobieganiu kryzysom psychicznym

Szkoły odgrywają ważną rolę w zapobieganiu kryzysom psychicznym dzieci i młodzieży. Mogą działać na wszystkich poziomach profilaktyki:

  • Uniwersalnej – skierowanej do całej społeczności szkolnej,
  • Selektywnej – dla grup szczególnie narażonych na ryzyko,
  • Wskazującej – dla uczniów, którzy już przejawiają objawy kryzysu.

Standardy postępowania przypominają, że próba samobójcza ucznia dotyczy całej społeczności szkolnej, bez względu na to, czy miała związek z funkcjonowaniem szkoły.

Kluczowe elementy standardów postępowania

Standardy przygotowane przez MEN to kompleksowe narzędzie zawierające:

  • Wskazówki identyfikacji uczniów zagrożonych zachowaniami suicydalnymi – nauczyciele uczą się rozpoznawać symptomy kryzysu oraz reagować na nie w sposób adekwatny.
  • Procedury interwencji kryzysowej – podkreślono znaczenie natychmiastowych, krótkoterminowych i długoterminowych działań w przypadku kryzysu.
  • Zasady dotyczące działań postwencyjnych – szczegółowe wytyczne, jak działać w przypadku próby samobójczej lub śmierci samobójczej w społeczności szkolnej.
  • Obalanie mitów – materiały edukacyjne pomagają zrozumieć, że wiele stereotypów na temat zachowań suicydalnych jest nieprawdziwych i szkodliwych.

Praktyczne wskazówki dla nauczycieli

Standardy dostarczają nauczycielom praktycznych wskazówek dotyczących:

  • Jak poprawnie rozmawiać z osobami w kryzysie samobójczym.
  • Jakich słów unikać, aby nie pogłębiać problemu.
  • Jak budować plan wsparcia dla ucznia wracającego do szkoły po próbie samobójczej.


Konsultacje i autorzy materiałów

Materiały zostały przygotowane przez ekspertki Lucynę Kicińską i Małgorzatę Łubę, we współpracy z Ministerstwem Zdrowia i Ministerstwem Edukacji Narodowej. Obie autorki są członkiniami Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego i praktykami w dziedzinie zapobiegania zachowaniom samobójczym. Konsultacje odbyły się z udziałem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Psychologów oraz krajowej konsultantki w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, dr Aleksandry Lewandowskiej.

Wprowadzenie standardów postępowania dla nauczycieli to istotny krok w budowaniu świadomości i umiejętności reagowania na kryzysy samobójcze w szkołach. To nie tylko narzędzie do rozwiązywania problemów, ale przede wszystkim element profilaktyki, który może uratować ludzkie życie.

Źródło:

  • gov.pl
Redakcja Alert Medyczny
Redakcja Alert Medyczny
Alert Medyczny to źródło najświeższych informacji i fachowych analiz, stworzone z myślą o profesjonalistach działających w branży medycznej i farmaceutycznej.

Ważne tematy

Trzymaj rękę na pulsie. Zapisz się na newsletter.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Więcej aktualności