Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje znowelizowany Kodeks Etyki Lekarskiej, który po raz pierwszy dopuszcza reklamowanie się lekarzy. Zmiana została uchwalona podczas Nadzwyczajnego XVI Zjazdu Lekarzy. PAP rozmawia z dr. n. med. Arturem de Rosier, przewodniczącym Komisji Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej, o szczegółach tych przełomowych zapisów.
Reklama lekarzy: od zakazu do ograniczonej swobody
Jedną z najbardziej rewolucyjnych zmian w nowym kodeksie jest możliwość reklamowania usług medycznych.
W poprzedniej wersji kodeksu wszelka reklama była zabroniona, ale w obecnym konkurencyjnym świecie nie tylko jest to niemożliwe, ale także na zakaz reklamowania się przez lekarzy nie pozwalają unijne dyrektywy
– wyjaśnia dr de Rosier. Nowy zapis pozwala lekarzom informować o swoich usługach, jednak wyraźnie podkreśla, że musi to odbywać się zgodnie z zasadami etyki lekarskiej (pkt. 2 art. 71).
Granice reklamy: co wolno, a czego nie?
Nowe przepisy wyraźnie rozgraniczają dopuszczalną formę reklamy od działań nieetycznych. Przykładowo lekarz może informować o swoich usługach, ale zgodnie z punktem 5 nie może promować usług niezwiązanych z wykonywaniem zawodu lekarza np. suplementów diety, które są produktami spożywczymi, a nie lekami.
- Zobacz koniecznie: Lekarze w social mediach – granica etyki i nowe wyzwania Kodeksu Lekarskiego
Kolejnym przykładem, który podał w rozmowie z PAP dr de Rosier jest np. twierdzenie, że kolczyki sprzedawane w prywatnym sklepie jubilerskim lekarza mają właściwości prozdrowotne.
Ponadto, lekarze nie mogą współpracować z osobami oferującymi terapie alternatywne bez uprawnień medycznych. Tego typu współdziałanie jest surowo zabronione, co określa art. 65 kodeksu.
Jak reklama wpłynie na pacjentów?
Otwarcie drogi do reklamy może przynieść korzyści dla pacjentów, jeśli będzie ona stosowana zgodnie z etyką zawodową. Pacjenci mogą zyskać lepszy dostęp do informacji o lekarzach i ich specjalizacjach. Ważne jest jednak, by nie dopuścić do wprowadzania ich w błąd lub manipulacji.
Kodeks nakłada na lekarzy obowiązek jasnego i przejrzystego przedstawiania swojej oferty. Nie ma miejsca na chwytliwe slogany czy niepotwierdzone naukowo obietnice.
Etyka w reklamie kluczem do sukcesu
Nowy Kodeks Etyki Lekarskiej z 2025 roku otwiera drzwi do reklamowania usług medycznych, ale robi to z dużą ostrożnością. Lekarze mogą promować swoje praktyki, ale muszą ściśle przestrzegać zasad etyki zawodowej, aby nie zaszkodzić zaufaniu pacjentów.
Źródło:
- PAP