Sejm przyjął nowelizację Prawa o ruchu drogowym, która wprowadza szereg istotnych zmian w zakresie bezpieczeństwa najmłodszych uczestników ruchu. Najważniejszą z nich jest obowiązek noszenia kasków przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze, hulajnodze – również elektrycznej – oraz urządzeniach transportu osobistego. Nowe regulacje mają na celu poprawę bezpieczeństwa najmłodszych, a ich wprowadzenie oparto na alarmujących danych dotyczących liczby wypadków z udziałem dzieci.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Dlaczego Sejm zdecydował się na wprowadzenie obowiązku noszenia kasków dla dzieci do 16. roku życia.
- Jakie wyjątki przewiduje ustawa i kiedy dziecko może jechać bez kasku.
- Jakie inne zmiany w prawie drogowym przewiduje nowelizacja – od ograniczeń prędkości po nowe zasady dla młodych kierowców.
- Kiedy nowe przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.
Kask obowiązkowy – ale z wyjątkiem
Zgodnie z uchwaloną ustawą, dzieci i młodzież do 16. roku życia będą musiały obowiązkowo nosić kaski ochronne podczas poruszania się rowerami i hulajnogami. Obowiązek ten dotyczy zarówno tradycyjnych, jak i elektrycznych środków transportu. Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy dziecko jedzie pod opieką osoby dorosłej – wówczas noszenie kasku nie będzie wymagane.
W trakcie prac nad ustawą przyjęto poprawkę, która precyzuje, że obowiązek dotyczy również dzieci znajdujących się pod opieką rodziców lub opiekunów prawnych. Poseł sprawozdawca Krzysztof Truskolaski przekonywał: „To jest inwestycja w zdrowie naszych dzieci.”
Dane mówią same za siebie
Argumenty za wprowadzeniem nowych przepisów wsparły dane Instytutu Transportu Samochodowego oraz Komendy Głównej Policji. Tylko w pierwszych pięciu miesiącach 2024 roku doszło do 223 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych – o 121 więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Rannych zostały 242 osoby, a jedna zginęła.
Jeszcze bardziej alarmujące są dane dotyczące najmłodszych uczestników ruchu: w 2024 roku liczba dzieci do 16. roku życia, które odniosły obrażenia lub poniosły śmierć w wypadkach drogowych, wyniosła 595, a tylko przez dziewięć miesięcy bieżącego roku – już 822. Największa liczba ofiar przypada na wiek 15 lat.
Zmiany nie tylko dla dzieci
Nowelizacja ustawy wprowadza również szereg innych zmian, które mają wpłynąć na bezpieczeństwo w ruchu drogowym:
- Prawo jazdy kategorii B od 17. roku życia – pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody rodziców lub opiekunów oraz obowiązku jazdy z doświadczonym pasażerem przez pierwsze 6 miesięcy (lub do osiągnięcia pełnoletniości).
- Ograniczenia prędkości dla młodych kierowców – do 80 km/h poza obszarem zabudowanym i 100 km/h na autostradach oraz drogach ekspresowych.
- Zakaz przewozu osób komercyjnie przez młodych kierowców – nie będą oni mogli świadczyć usług przewozu osób (np. jako taksówkarze czy kierowcy Ubera).
- Rozszerzenie przepisu o utracie prawa jazdy – teraz kierowcy, którzy przekroczą prędkość o więcej niż 50 km/h także poza obszarem zabudowanym na drogach jednojezdniowych, mogą stracić prawo jazdy na trzy miesiące.
- Obowiązkowe szkolenie po przekroczeniu 12 punktów karnych.
- Uprawnienie dla karetek – pojazdy ratunkowe będą mogły korzystać z buspasów nawet bez włączonych sygnałów świetlnych i dźwiękowych.
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
Uchwalona ustawa trafi teraz do Senatu. Jeśli izba wyższa ją zaakceptuje i podpisze prezydent, nowe przepisy wejdą w życie po trzech miesiącach od daty ogłoszenia. Czas ten ma umożliwić odpowiednie przygotowanie – zarówno administracyjne, jak i edukacyjne – do zmian, które mają realnie wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa dzieci i młodzieży na drogach.
Główne wnioski
- Obowiązek noszenia kasku dla dzieci do 16. roku życia dotyczy rowerów, hulajnóg i innych urządzeń transportu osobistego.
- Wyjątek: dziecko jadące z rodzicem nie musi mieć kasku.
- Nowelizacja ustawy zawiera także zmiany dotyczące młodych kierowców i przepisów o prędkości.
- Nowe prawo ma wejść w życie po trzech miesiącach od ogłoszenia i trafiło już do Senatu.
Źródło:
- Sejm

