Polska przygotowuje się do objęcia przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w 2025 roku. Minister Zdrowia wprowadził zmiany w składzie oraz zasadach funkcjonowania Zespołu ds. koordynacji przygotowań Ministerstwa Zdrowia. Zmiany te wynikają z potrzeby efektywniejszego zarządzania i reprezentacji Polski na szczeblu unijnym w zakresie ochrony zdrowia.
Zarządzenie Ministra Zdrowia z 17 grudnia 2024 r. – kluczowe zmiany
W opublikowanym dokumencie wprowadzono istotne korekty dotyczące struktury i zasad pracy Zespołu. Najważniejsze zmiany obejmują:
- Nowy skład Zespołu:
- Przewodniczącym Zespołu został Podsekretarz Stanu nadzorujący Departament Współpracy Międzynarodowej.
- W składzie pojawiają się dyrektorzy kluczowych departamentów Ministerstwa Zdrowia, takich jak Departament Analiz i Strategii, Polityki Lekowej i Farmacji czy e-Zdrowia.
- Liczba członków została ograniczona do czterech przedstawicieli z każdego departamentu.
- W przypadku równej liczby głosów decydujący głos należy do Przewodniczącego Zespołu, co eliminuje potencjalne impasy w procesach decyzyjnych.
- Każde posiedzenie będzie protokołowane, a dokument podpisywany przez Przewodniczącego.
Jakie są następne kroki?
Po wejściu w życie zarządzenia 18 grudnia 2024 r., Zespół rozpocznie intensywne przygotowania, obejmujące:
- Organizację wydarzeń tematycznych dotyczących zdrowia publicznego.
- Konsultacje z przedstawicielami innych państw UE.
- Przygotowanie dokumentów strategicznych związanych z polskimi priorytetami w ochronie zdrowia na forum unijnym.
Pełny skład Zespołu
W skład Zespołu wchodzą:
1) Przewodniczący – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia nadzorujący wykonywanie zadań przez
Departament Współpracy Międzynarodowej;
2) Zastępca Przewodniczącego – Dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej;
3) Dyrektor Generalny Ministerstwa Zdrowia;
4) pozostali członkowie Zespołu – nie więcej niż po czterech pracowników z następujących komórek
organizacyjnych Ministerstwa Zdrowia:
a) Departamentu Analiz i Strategii,
b) Departamentu Bezpieczeństwa,
c) Departamentu Budżetu i Finansów,
d) Departamentu Dialogu Społecznego,
e) Departamentu Edukacji i Promocji Zdrowia,
f) Departamentu e-Zdrowia,
g) Departamentu Lecznictwa,
h) Departamentu Nadzoru i Kontroli,
i) Departamentu Oceny Inwestycji
j) Departamentu Opieki Koordynowanej,
k) Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji,
l) Departamentu Prawnego,
m) Departamentu Równości w Zdrowiu,
n) Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych,
o) Departamentu Współpracy Międzynarodowej,
p) Departamentu Zdrowia Publicznego,
q) Biura Administracyjnego,
r) Biura Ministra,
s) Biura Komunikacji;
5) Sekretarz – przedstawiciel Departamentu Współpracy Międzynarodowej.
Źródło:
- Dziennik Ustaw MZ