Liczba dzieci wymagających wsparcia specjalistycznego w polskim systemie edukacji rośnie w alarmującym tempie, szczególnie w przypadku dzieci ze spektrum autyzmu. Jak donosi Gazeta Wyborcza, w Warszawie orzeczenia o kształceniu specjalnym posiada już niemal 27,5 tys. dzieci. Stanowi to wyzwanie zarówno dla rodziców, jak i dla szkół, które coraz częściej muszą korzystać z pomocy placówek niepublicznych. Jak wygląda obecna sytuacja i jakie kroki podejmują władze, aby sprostać tym rosnącym potrzebom?
Rosnąca liczba orzeczeń – skala problemu
W ciągu ostatnich pięciu lat liczba dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym w Warszawie wzrosła dwukrotnie – z ponad 14,2 tys. w 2019 roku do 27,5 tys. obecnie. W grupie tej największy wzrost dotyczy dzieci z diagnozą spektrum autyzmu, w tym zespołu Aspergera. W 2019 roku takich orzeczeń było 6 tys., przed rokiem 14,4 tys., a obecnie liczba ta przekroczyła 17,1 tys.
Gazeta Wyborcza wskazuje, że „skok jest ogromny.” W publicznych Poradniach Pedagogiczno-Psychologicznych tworzą się długie kolejki, co zmusza rodziców do szukania pomocy w placówkach prywatnych. Aby poprawić dostępność usług, w Warszawie działa już 10 poradni z uprawnieniami do wydawania orzeczeń dla dzieci z autyzmem.
Wsparcie w szkołach – wyzwania dla systemu oświaty
Dzieci z autyzmem coraz częściej nie odnajdują się w szkołach masowych. Z ponad 17,1 tys. dzieci posiadających orzeczenie z powodu autyzmu, 7,1 tys. uczy się w placówkach niepublicznych, a 10 tys. w publicznym systemie oświaty.
Edukacja tych dzieci odbywa się w różnych formach:
- Szkoły i przedszkola specjalne są to kameralne grupy z wysoko wyspecjalizowaną kadrą.
- Klasy integracyjne, które tworzone są w szkołach masowych, obecnie jest ich ponad 900.
- Oddziały specjalne, planowane w przedszkolach w dzielnicach z malejącą liczbą dzieci.
Plany rozwoju wsparcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami
Jak podaje rzeczniczka Monika Beuth, władze miasta rozważają utworzenie nowych miejsc dla dzieci ze szczególnymi potrzebami.
W miarę zmniejszania liczebności roczników, będziemy brać pod uwagę dalsze zwiększanie miejsc dla uczniów ze szczególnymi potrzebami, wykorzystując do tego nowe formy, np. przeznaczając skrzydło jednej ze szkół na stworzenie filii szkoły specjalnej
– informuje.
Dzielnica Ochota już uruchomiła pierwszy oddział specjalny dla przedszkolaków, a kolejne są w planach. Inicjatywy te mają na celu zmniejszenie obciążenia istniejących placówek oraz poprawę jakości edukacji dzieci wymagających specjalistycznego wsparcia.
Dzieci z innymi orzeczeniami – potrzeby pozostałych uczniów
Oprócz dzieci ze spektrum autyzmu, specjalnego wsparcia wymagają także uczniowie z innymi orzeczeniami, m.in. z niepełnosprawnościami sprzężonymi, ruchowymi czy zagrożeniem niedostosowaniem społecznym. Liczba takich dzieci w Warszawie wzrosła z 14,2 tys. w 2019 roku do 27,5 tys. obecnie.
Źródła:
- Gazeta Wyborcza
- PAP