Strona głównaKształcenieZmiany w edukacji medycznej: mniejsze grupy, więcej symulacji klinicznych. Projekt przekazany do...

Zmiany w edukacji medycznej: mniejsze grupy, więcej symulacji klinicznych. Projekt przekazany do opiniowania

Aktualizacja 13-03-2025 15:26

Udostępnij

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczącego standardów kształcenia lekarzy, farmaceutów i innych zawodów medycznych. Zmiany obejmują m.in. nowe wymogi dotyczące liczebności grup studentów, zwiększenie roli symulacji klinicznych oraz dostosowanie programów nauczania do unijnych dyrektyw. Projekt przekazano do opiniowania, a ewentualne uwagi można zgłaszać do 24 marca 2025 roku.

Zmiany w standardzie kształcenia zawodów medycznych – co nowego?

Ministerstwo zaznacza, że nowe standardy są odpowiedzią na postulaty środowisk akademickich i medycznych. Obowiązujące dotąd regulacje często wskazywano jako niewystarczające do skutecznego przygotowania studentów do pracy w systemie ochrony zdrowia.

Reforma ma na celu nie tylko poprawę jakości kształcenia, ale także zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów, z którymi studenci mają kontakt podczas zajęć praktycznych. Wprowadzone zmiany mają zapewnić lepsze warunki do nauki i większy komfort pracy zarówno dla studentów, jak i wykładowców.

Nowe zasady kształcenia lekarzy

Projekt rozporządzenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wprowadza zmiany w edukacji medycznej. Mają one na celu poprawę jakości kształcenia poprzez ograniczenie liczebności grup studentów, zwiększenie udziału symulacji klinicznych oraz dostosowanie programów nauczania do europejskich norm.

1. Więcej symulacji klinicznych w naukach klinicznych

  • W zajęciach z nauk klinicznych (grupy E i F) udział zajęć prowadzonych w warunkach symulowanych wzrośnie z minimum 5% do przedziału 5%-15% łącznej liczby godzin.

2. Mniejsze grupy studentów na zajęciach klinicznych

  • Zajęcia z zakresu nauk klinicznych (E i F) będą prowadzone w grupach liczących maksymalnie 6 osób.
  • W grupie H (praktyczne nauczanie kliniczne) limit ten również wyniesie 6 osób.

3. Doprecyzowanie wymagań dotyczących infrastruktury

  • Zajęcia z nauk klinicznych (E i F) będą odbywały się w podmiotach leczniczych, głównie w klinikach i oddziałach szpitalnych, ale również w warunkach symulowanych.

4. Zmiany w zajęciach praktycznych na VI roku studiów

  • W praktycznym nauczaniu klinicznym i praktykach zawodowych (grupa H) 5%-15% zajęć będzie mogło być realizowane w warunkach symulowanych, podczas gdy obecnie limit wynosi maksymalnie 10%.

5. Symulacje w naukach morfologicznych

  • Zajęcia z nauk morfologicznych (grupa A) również będą mogły być realizowane w symulowanych warunkach klinicznych (5%-15% godzin).
  • Wymagana infrastruktura obejmie m.in. wirtualny stół anatomiczny, modele anatomiczne 3D i fantomy embriologiczne.

Zmiany w kształceniu lekarzy dentystów

Dostosowanie programów nauczania do nowych technologii i standardów unijnych obejmuje m.in.:

1. Ograniczenie liczby studentów w grupach klinicznych

  • Zajęcia kliniczne (grupy E i F) będą odbywały się w grupach do 6 studentów (dotychczas obowiązywało to jedynie dla grupy H).

2. Rozszerzenie programu o medycynę regeneracyjną

  • W ramach nauk podstawowych wprowadzono zagadnienia z zakresu medycyny regeneracyjnej obok genetyki i biologii molekularnej.

3. Większy nacisk na stomatologię cyfrową

  • Wprowadzenie do programu kształcenia praktycznego stosowania narzędzi stomatologii cyfrowej.
  • Dotyczy to m.in. leczenia protetycznego, planowania braków uzębienia oraz wykonywania koron i mostów protetycznych.

Zmiany w kształceniu położnych

Zmiany w standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu położnej na studiach pierwszego stopnia obejmują m.in.

1. Liczebność grup na zajęciach praktycznych i symulacyjnych

  • Wprowadzenie maksymalnej liczby 8 studentów w grupach realizujących zajęcia w pracowniach umiejętności położniczych i symulacji wysokiej wierności.
  • W bardziej wymagających środowiskach, takich jak sale porodowe czy oddziały intensywnej terapii, grupy będą mogły liczyć maksymalnie 4 studentów.

2. Ujednolicenie terminologii

  • Zmiana nazwy zajęć „Podstawy położnictwa” na „Podstawy praktyki zawodowej położnej”, co ma zwiększyć spójność programową.

Projekt w fazie konsultacji – można zgłaszać poprawki

Projekt zmian w standardach kształcenia został przekazany do opiniowania. Uwagi można zgłaszać poprzez uzupełnienie dokumentu i przesłanie go do 24 marca 2025 r. na adres legislacja.szkolnictwo@mnisw.gov.pl (w tytule wiadomości należy podać znak: DP-WL.0220.2.2025.MCH). Brak odpowiedzi w tym terminie będzie równoznaczny z akceptacją propozycji.

Źródło:

  • legislacja.rcl.gov.pl
Redakcja Alert Medyczny
Redakcja Alert Medyczny
Alert Medyczny to źródło najświeższych informacji i fachowych analiz, stworzone z myślą o profesjonalistach działających w branży medycznej i farmaceutycznej.

Ważne tematy

Trzymaj rękę na pulsie. Zapisz się na newsletter.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Więcej aktualności