Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczącego standardów kształcenia lekarzy, farmaceutów i innych zawodów medycznych. Zmiany obejmują m.in. nowe wymogi dotyczące liczebności grup studentów, zwiększenie roli symulacji klinicznych oraz dostosowanie programów nauczania do unijnych dyrektyw. Projekt przekazano do opiniowania, a ewentualne uwagi można zgłaszać do 24 marca 2025 roku.
Zmiany w standardzie kształcenia zawodów medycznych – co nowego?
Ministerstwo zaznacza, że nowe standardy są odpowiedzią na postulaty środowisk akademickich i medycznych. Obowiązujące dotąd regulacje często wskazywano jako niewystarczające do skutecznego przygotowania studentów do pracy w systemie ochrony zdrowia.
Reforma ma na celu nie tylko poprawę jakości kształcenia, ale także zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów, z którymi studenci mają kontakt podczas zajęć praktycznych. Wprowadzone zmiany mają zapewnić lepsze warunki do nauki i większy komfort pracy zarówno dla studentów, jak i wykładowców.
Nowe zasady kształcenia lekarzy
Projekt rozporządzenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wprowadza zmiany w edukacji medycznej. Mają one na celu poprawę jakości kształcenia poprzez ograniczenie liczebności grup studentów, zwiększenie udziału symulacji klinicznych oraz dostosowanie programów nauczania do europejskich norm.
1. Więcej symulacji klinicznych w naukach klinicznych
- W zajęciach z nauk klinicznych (grupy E i F) udział zajęć prowadzonych w warunkach symulowanych wzrośnie z minimum 5% do przedziału 5%-15% łącznej liczby godzin.
2. Mniejsze grupy studentów na zajęciach klinicznych
- Zajęcia z zakresu nauk klinicznych (E i F) będą prowadzone w grupach liczących maksymalnie 6 osób.
- W grupie H (praktyczne nauczanie kliniczne) limit ten również wyniesie 6 osób.
3. Doprecyzowanie wymagań dotyczących infrastruktury
- Zajęcia z nauk klinicznych (E i F) będą odbywały się w podmiotach leczniczych, głównie w klinikach i oddziałach szpitalnych, ale również w warunkach symulowanych.
4. Zmiany w zajęciach praktycznych na VI roku studiów
- W praktycznym nauczaniu klinicznym i praktykach zawodowych (grupa H) 5%-15% zajęć będzie mogło być realizowane w warunkach symulowanych, podczas gdy obecnie limit wynosi maksymalnie 10%.
5. Symulacje w naukach morfologicznych
- Zajęcia z nauk morfologicznych (grupa A) również będą mogły być realizowane w symulowanych warunkach klinicznych (5%-15% godzin).
- Wymagana infrastruktura obejmie m.in. wirtualny stół anatomiczny, modele anatomiczne 3D i fantomy embriologiczne.
Zmiany w kształceniu lekarzy dentystów
Dostosowanie programów nauczania do nowych technologii i standardów unijnych obejmuje m.in.:
1. Ograniczenie liczby studentów w grupach klinicznych
- Zajęcia kliniczne (grupy E i F) będą odbywały się w grupach do 6 studentów (dotychczas obowiązywało to jedynie dla grupy H).
2. Rozszerzenie programu o medycynę regeneracyjną
- W ramach nauk podstawowych wprowadzono zagadnienia z zakresu medycyny regeneracyjnej obok genetyki i biologii molekularnej.
3. Większy nacisk na stomatologię cyfrową
- Wprowadzenie do programu kształcenia praktycznego stosowania narzędzi stomatologii cyfrowej.
- Dotyczy to m.in. leczenia protetycznego, planowania braków uzębienia oraz wykonywania koron i mostów protetycznych.
Zmiany w kształceniu położnych
Zmiany w standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu położnej na studiach pierwszego stopnia obejmują m.in.
1. Liczebność grup na zajęciach praktycznych i symulacyjnych
- Wprowadzenie maksymalnej liczby 8 studentów w grupach realizujących zajęcia w pracowniach umiejętności położniczych i symulacji wysokiej wierności.
- W bardziej wymagających środowiskach, takich jak sale porodowe czy oddziały intensywnej terapii, grupy będą mogły liczyć maksymalnie 4 studentów.
2. Ujednolicenie terminologii
- Zmiana nazwy zajęć „Podstawy położnictwa” na „Podstawy praktyki zawodowej położnej”, co ma zwiększyć spójność programową.
Projekt w fazie konsultacji – można zgłaszać poprawki
Projekt zmian w standardach kształcenia został przekazany do opiniowania. Uwagi można zgłaszać poprzez uzupełnienie dokumentu i przesłanie go do 24 marca 2025 r. na adres legislacja.szkolnictwo@mnisw.gov.pl (w tytule wiadomości należy podać znak: DP-WL.0220.2.2025.MCH). Brak odpowiedzi w tym terminie będzie równoznaczny z akceptacją propozycji.
Źródło:
- legislacja.rcl.gov.pl