Strona głównaLeczenie„Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” – projekt na...

„Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” – projekt na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży

Aktualizacja 19-12-2024 17:13

Udostępnij

Polskie szkoły ponadpodstawowe wkrótce staną się miejscem pilotażu innowacyjnego programu wspierającego zdrowie psychiczne młodzieży. Projekt „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”, realizowany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, ma na celu stworzenie bardziej otwartego i empatycznego środowiska szkolnego. W ramach projektu przeszkoleni uczniowie będą pełnić rolę „schoolworkerów,” wspierając swoich rówieśników w kryzysach psychicznych.

Projekt peer support – na czym polega?

Metoda wsparcia rówieśniczego, znana jako peer support, opiera się na współpracy pomiędzy uczniami a specjalistami, takimi jak psychologowie i pedagodzy szkolni, pełniącymi rolę koordynatorów. Kluczowym elementem tej metody jest zaangażowanie „schoolworkerów” – uczniów przeszkolonych do identyfikacji kolegów i koleżanek potrzebujących pomocy oraz zgłaszania zaobserwowanych problemów koordynatorom.

„Schoolworkerzy” nie zastępują specjalistycznej pomocy, lecz tworzą atmosferę otwartości i akceptacji, motywując rówieśników do podjęcia rozmów na temat problemów emocjonalnych oraz korzystania z profesjonalnego wsparcia.

Kto zyska na realizacji projektu?

Projekt zakłada pilotaż w około 200 szkołach ponadpodstawowych, co pozwoli na przetestowanie tej innowacyjnej metody w różnych środowiskach szkolnych. Celem jest nie tylko poprawa dobrostanu psychicznego uczniów, ale także wzmocnienie kompetencji szkolnych psychologów i pedagogów. Dzięki programowi specjaliści będą mieli dostęp do szkoleń oraz profesjonalnej superwizji, co podniesie standard świadczonego wsparcia.

Dodatkowo projekt może zacieśnić współpracę szkół z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi (PPP) oraz ośrodkami środowiskowej opieki psychologiczno-psychoterapeutycznej (OŚOPiP), tworząc spójny system wsparcia dla dzieci, młodzieży i ich rodzin.

Cela programu peer support

W ramach realizacji projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży” zaplanowano stworzenie dwóch kluczowych produktów, które umożliwią trwałe wdrożenie i rozwój metody wsparcia rówieśniczego w Polsce:

  • Podręcznik Metody dla szkół – praktyczne narzędzie skierowane do psychologów, pedagogów, nauczycieli oraz dyrektorów szkół. Podręcznik będzie zawierał szczegółowe informacje na temat wdrażania i stosowania metody wsparcia rówieśniczego w placówkach oświatowych.
  • Raport z rekomendacjami dotyczącymi wdrożenia metody wsparcia rówieśniczego – dokument zawierający wnioski z przeprowadzonego pilotażu oraz szczegółowe rekomendacje dotyczące włączenia metody do krajowej polityki publicznej. Raport będzie podstawą do opracowania projektów zmian legislacyjnych, umożliwiających systemowe wsparcie działań w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży.

Harmonogram programu wsparcia rówieśniczego

Zadanie 1 – Opracowanie metodyki wsparcia rówieśniczego (peer support)

Planowany termin: sierpień 2024 – luty 2025

  • Analiza doświadczeń krajowych i zagranicznych.
  • Powołanie Rady Ekspertów odpowiedzialnych za opracowanie wytycznych i założeń do przygotowania metody.
  • Powołanie grupy liderek i liderów merytorycznych.
  • Nawiązanie współpracy z ośrodkami zagranicznymi, w tym organizacja wizyt studyjnych.
  • Opracowanie szczegółowej koncepcji metody wsparcia rówieśniczego, w tym materiałów dydaktycznych.
  • Przygotowanie szczegółowego planu ewaluacji i monitoringu pilotażu.

Zadanie 2 – Przetestowanie metody wsparcia rówieśniczego w wybranych szkołach

Planowany termin: marzec 2025 – czerwiec 2028

  • Rekrutacja koordynatorów szkolnych, czyli psychologów i pedagogów pracujących w placówkach edukacyjnych.
  • Szkolenie koordynatorów z zakresu metody peer support.
  • Nabór „schoolworkerów” (uczniów odpowiedzialnych za wsparcie rówieśników).
  • Organizacja warsztatów wdrożeniowych dla „schoolworkerów” oraz kampanie informacyjne skierowane do rodziców i opiekunów prawnych.
  • Budowanie sieci współpracy w społeczności szkolnej, z podziałem na grupy koordynatorów i „schoolworkerów.”
  • Organizacja superwizji, regularny monitoring oraz ewaluacja działań w trakcie pilotażu.
  • Prowadzenie działań promocyjnych, mających na celu upowszechnienie metody.

Zadanie 3 – Opracowanie końcowych rekomendacji w zakresie upowszechniania metody wsparcia rówieśniczego

Planowany termin: lipiec 2028 – listopad 2028

  • Wypracowanie finalnej wersji metody wsparcia rówieśniczego oraz rekomendacji na podstawie analizy wyników pilotażu i ewaluacji.
  • Przygotowanie projektów zmian legislacyjnych umożliwiających włączenie metody do krajowej polityki publicznej.
  • Upowszechnienie wyników projektu w środowiskach szkolnych i administracji publicznej.

Finansowanie i realizator programu

Projekt „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży” otrzymał dofinansowanie w wysokości ponad 41 mln zł, pochodzące ze środków unijnych oraz budżetu państwa. Za jego realizację będzie odpowiedzialna Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej”.

Źródło:

  • MEN

Ważne tematy

Trzymaj rękę na pulsie. Zapisz się na newsletter.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Więcej aktualności