Uniwersytet Medyczny w Białymstoku (UMB) nie zwalnia tempa rozwoju. Właśnie rozpoczęła się budowa dwóch nowoczesnych obiektów dydaktycznych – Centrum Dydaktyczno-Egzaminacyjnego „Abecadło Medycyny” oraz Centrum Pielęgniarstwa. To inwestycje o łącznej wartości blisko 200 mln zł, finansowane z Krajowego Planu Odbudowy. Dzięki nim uczelnia nie tylko zwiększy swoją infrastrukturę akademicką, ale również będzie mogła przyjąć o 30% więcej studentów. Nowe centra to odpowiedź na dynamiczny rozwój UMB oraz rosnące zapotrzebowanie na profesjonalne kształcenie medyczne.
Abecadło Medycyny – największe centrum dydaktyczne w regionie
Na terenie pomiędzy Wydziałem Nauk o Zdrowiu, a szpitalami klinicznymi powstaje nowoczesny kompleks dydaktyczny „Abecadło Medycyny” o wartości 140 mln zł. Będzie to największe tego typu centrum w regionie – znajdzie się w nim aż 20 sal wykładowych oraz 20 sal egzaminacyjnych spełniających standard OSCE (Objective Structured Clinical Examination). Obiekt pomieści również biura Centrum Doskonałości Dydaktycznej.
To jest coś, czego bardzo potrzebujemy, ponieważ liczba studentów w naszej Uczelni wzrosła w ciągu ostatnich 20 lat trzykrotnie, z dwóch tysięcy do sześciu tysięcy – tłumaczy prof. Adam Krętowski, prorektor ds. medycyny cyfrowej i badań klinicznych.
Nowy budynek będzie miał modułową konstrukcję, co pozwoli na elastyczne łączenie sal i ich dostosowanie do zróżnicowanych potrzeb dydaktycznych. W części praktycznej powstaną w pełni wyposażone sale do nauki umiejętności klinicznych – od cewnikowania pęcherza i dróg moczowych, przez pracę z endoskopami przewodu pokarmowego i układu oddechowego, po trenażery do symulacji krwawień czy akcji porodowych.
Jeżeli chodzi o sale egzaminacyjne w części praktycznej, chcieliśmy, żeby one były multifunkcjonalne, czyli żeby w ciągu roku akademickiego można było tam normalnie prowadzić nauczanie praktyczne, np. urologii i uczyć się cewnikowania pęcherza, czy cewnikowania dróg moczowych. Tam będą endoskopy przewodu pokarmowego, endoskopy służące ocenie układu oddechowego. Tam będą trenażery do hamowania krwawienia, czy trenażery do symulacji akcji porodowych, KTG, EKG noworodka. To absolutnie wyposażenie na najwyższym światowym poziomie – podkreśla prof. Adrian Chabowski, prorektor ds. kształcenia.
Nie zabraknie również udogodnień dla studentów – w nowym obiekcie znajdzie się przestrzeń rekreacyjna i gastronomiczna. Dodatkowo planowany jest podziemny parking na 200 miejsc, co znacznie poprawi dostępność komunikacyjną kampusu.
Nazwa z przesłaniem – co kryje się za „Abecadłem Medycyny”?
Pomysł nazwy „Abecadło Medycyny” wyszedł od samych studentów. Nawiązuje ona do znanego w medycynie schematu ABCDE stosowanego w ocenie stanu pacjenta w pierwszej pomocy. To skrót od:
- A – Airways – ocena drożności dróg oddechowych,
- B – Breathing – ocena oddechu,
- C – Circulation – ocena krążenia i komfortu termicznego,
- D – Disability – ocena przytomności i stanu świadomości,
- E – Exposure – odsłonięcie i zbadanie innych obszarów ciała.
To symboliczne nawiązanie do podstaw nauki medycyny, które będzie reprezentować nowoczesne centrum edukacyjne, pozwalające studentom opanować najważniejsze procedury i algorytmy kliniczne.
Centrum Pielęgniarstwa – nowy standard kształcenia praktycznego
Drugą, równie istotną inwestycją, jest Centrum Pielęgniarstwa, które powstaje na terenie szpitala przy ul. Żurawiej. Wartość tego projektu to 52 mln zł. Budynek zostanie przeznaczony na potrzeby wszystkich zakładów kształcących pielęgniarki i położne. Najważniejszym elementem inwestycji będzie nowoczesne centrum symulacji pielęgniarskiej, wyposażone w specjalistyczne fantomy, trenażery i symulatory.
Tam będą przede wszystkim trenażery i fantomy do wkłuć domięśniowych, podskórnych, dożylnych, czy do pobrania materiału biologicznego. Będą też symulatory niskiej wierności, pomagające w opanowaniu czynności praktycznych. Będzie także część związana z położnictwem, czyli symulator akcji porodowej. Zaplanowaliśmy również bardzo fajną przestrzeń rekreacyjną i relaksacyjną dla naszych studentów – wylicza prof. Adrian Chabowski.
Dzięki takiemu zapleczu dydaktycznemu, przyszłe pielęgniarki i położne będą mogły zdobywać praktyczne umiejętności w kontrolowanych i realistycznych warunkach, co znacząco podniesie jakość kształcenia i bezpieczeństwo pacjentów w przyszłości.
Inwestycje, które zmienią przyszłość UMB
Budowa dwóch nowych centrów dydaktycznych to inwestycje strategiczne dla Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Dzięki nim uczelnia będzie mogła zwiększyć liczbę studentów aż o 30%. Co ważne, nie chodzi wyłącznie o rozbudowę infrastruktury – to przemyślana modernizacja jakości kształcenia, która uwzględnia potrzeby współczesnej medycyny i nowoczesnych metod edukacyjnych.
Źródło:
- umb.edu.pl