Zarządzanie kolejką pacjentów oraz skuteczne odwoływanie wizyt to kluczowe elementy sprawnego funkcjonowania placówek medycznych. Aby sprostać tym wyzwaniom, Rzecznik Praw Pacjenta opublikował zestaw dobrych praktyk, które mogą poprawić efektywność i satysfakcję pacjentów. Jakie rekomendacje zawiera dokument?
Dobre praktyki w RPP – co to?
Tak jak zapowiedział kilka dni temu Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec, w zakładce “Dobre praktyki”, będą publikowane wskazówki, które pomogą m.in. w lepszym zarządzaniu placówką medyczną. Swoją wiedzą i doświadczeniem będzie się dzielił nie tylko RPP, ale podmioty, czy eksperci. Dzisiaj, tj. 15.01.2025 r., zostały opublikowane propozycje dotyczące zarządzania kolejką pacjentów.
Jak zarządzać kolejką pacjentów? Oto wskazówki!
W dokumencie “Dobre praktyki w zakresie zarządzania kolejką pacjentów i odwoływania wizyt”, który opracowała Urszula Szybowicz przedstawicielka Polskiej Federacji Szpitali i Fundacji Nie Widać Po Mnie, znajduje się zestaw dobrych praktyk, które mogą usprawnić zarządzanie wizytami pacjentów w placówkach medycznych. Co znajduje się w dokumencie?
Kluczowe informacje z dokumentu „Dobre praktyki w zakresie zarządzania kolejką pacjentów i odwoływania wizyt”
- Dedykowany adres e-mail dla pacjentów
- Ułatwia kontakt z placówką w celu odwołania wizyty.
- Skraca czas reakcji personelu na zgłoszenia pacjentów.
- Redukuje liczbę nieodwołanych wizyt.
- Indywidualne SMS-y przypominające
- Ręczne, personalizowane wiadomości z informacją o terminie wizyty.
- Zawierają prośbę o potwierdzenie obecności lub informację o rezygnacji.
- Telefoniczny kontakt z osobami w kolejce
- Regularne aktualizowanie statusu pacjentów.
- Skracanie listy oczekujących poprzez kontakt z osobami, które mogły już skorzystać z zabiegu w innym miejscu.
- Listowne potwierdzenia terminów
- Preferowane przez starszych pacjentów.
- Zawierają szczegóły dotyczące wizyty, instrukcje przygotowania oraz zalecenia medyczne (np. ćwiczenia przed zabiegiem).
- Portal online dla pacjentów
- Możliwość samodzielnego zarządzania terminami wizyt.
- Ułatwienie komunikacji i dostęp do dokumentacji medycznej.
- Automatyzacja przypomnień i odwołań
- Automatyczne wysyłanie SMS-ów i e-maili przypominających.
- System zarządzający wolnymi terminami w czasie rzeczywistym.
- System analizy danych o pacjentach
- Monitorowanie powodów odwoływania wizyt.
- Analiza sezonowości i optymalizacja harmonogramu pracy personelu.
- Wsparcie psychologiczne i logistyczne
- Konsultacje z psychologiem przed hospitalizacją w celu redukcji lęku.
- Informacje o opcjach transportu i wsparciu logistycznym dla osób starszych lub niepełnosprawnych.
- Proaktywna komunikacja z pacjentami
- Regularne aktualizacje statusu w kolejce za pomocą SMS-ów lub e-maili.
- Zarządzanie oczekiwaniami pacjentów, co zmniejsza frustrację i liczbę rezygnacji.
Pełny dokument dostępny jest: https://www.gov.pl/web/rpp/dobre-praktyki-w-zakresie-zarzadzania-kolejka-pacjentow-i-odwolywania-wizyt
Odpowiedzialność pacjentów w kampanii #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE
Jak zaznaczył RPP, propozycja Urszuli Szybowicz idealnie wpisuje się w kampanię #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE. Inicjatywa zwraca uwagę na problem braku odpowiedzialności w odwoływaniu wizyt. Pacjenci, którzy informują o rezygnacji, pozwalają innym skorzystać z dostępnych terminów, co zwiększa dostępność usług medycznych.
Źródło:
- RPP