Strona głównaPacjentDobre praktyki RPP: Jak efektywnie zarządzać kolejką pacjentów?

Dobre praktyki RPP: Jak efektywnie zarządzać kolejką pacjentów?

Aktualizacja 15-01-2025 14:34

Udostępnij

Zarządzanie kolejką pacjentów oraz skuteczne odwoływanie wizyt to kluczowe elementy sprawnego funkcjonowania placówek medycznych. Aby sprostać tym wyzwaniom, Rzecznik Praw Pacjenta opublikował zestaw dobrych praktyk, które mogą poprawić efektywność i satysfakcję pacjentów. Jakie rekomendacje zawiera dokument?

Dobre praktyki w RPP – co to?

Tak jak zapowiedział kilka dni temu Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec, w zakładce “Dobre praktyki”, będą publikowane wskazówki, które pomogą m.in. w lepszym zarządzaniu placówką medyczną. Swoją wiedzą i doświadczeniem będzie się dzielił nie tylko RPP, ale podmioty, czy eksperci. Dzisiaj, tj. 15.01.2025 r., zostały opublikowane propozycje dotyczące zarządzania kolejką pacjentów.

Jak zarządzać kolejką pacjentów? Oto wskazówki!

W dokumencie “Dobre praktyki w zakresie zarządzania kolejką pacjentów i odwoływania wizyt”, który opracowała Urszula Szybowicz przedstawicielka Polskiej Federacji Szpitali i Fundacji Nie Widać Po Mnie, znajduje się zestaw dobrych praktyk, które mogą usprawnić zarządzanie wizytami pacjentów w placówkach medycznych. Co znajduje się w dokumencie?

Kluczowe informacje z dokumentu „Dobre praktyki w zakresie zarządzania kolejką pacjentów i odwoływania wizyt”

  1. Dedykowany adres e-mail dla pacjentów
    • Ułatwia kontakt z placówką w celu odwołania wizyty.
    • Skraca czas reakcji personelu na zgłoszenia pacjentów.
    • Redukuje liczbę nieodwołanych wizyt.
  2. Indywidualne SMS-y przypominające
    • Ręczne, personalizowane wiadomości z informacją o terminie wizyty.
    • Zawierają prośbę o potwierdzenie obecności lub informację o rezygnacji.
  3. Telefoniczny kontakt z osobami w kolejce
    • Regularne aktualizowanie statusu pacjentów.
    • Skracanie listy oczekujących poprzez kontakt z osobami, które mogły już skorzystać z zabiegu w innym miejscu.
  4. Listowne potwierdzenia terminów
    • Preferowane przez starszych pacjentów.
    • Zawierają szczegóły dotyczące wizyty, instrukcje przygotowania oraz zalecenia medyczne (np. ćwiczenia przed zabiegiem).
  5. Portal online dla pacjentów
    • Możliwość samodzielnego zarządzania terminami wizyt.
    • Ułatwienie komunikacji i dostęp do dokumentacji medycznej.
  6. Automatyzacja przypomnień i odwołań
    • Automatyczne wysyłanie SMS-ów i e-maili przypominających.
    • System zarządzający wolnymi terminami w czasie rzeczywistym.
  7. System analizy danych o pacjentach
    • Monitorowanie powodów odwoływania wizyt.
    • Analiza sezonowości i optymalizacja harmonogramu pracy personelu.
  8. Wsparcie psychologiczne i logistyczne
    • Konsultacje z psychologiem przed hospitalizacją w celu redukcji lęku.
    • Informacje o opcjach transportu i wsparciu logistycznym dla osób starszych lub niepełnosprawnych.
  9. Proaktywna komunikacja z pacjentami
    • Regularne aktualizacje statusu w kolejce za pomocą SMS-ów lub e-maili.
    • Zarządzanie oczekiwaniami pacjentów, co zmniejsza frustrację i liczbę rezygnacji.

Pełny dokument dostępny jest: https://www.gov.pl/web/rpp/dobre-praktyki-w-zakresie-zarzadzania-kolejka-pacjentow-i-odwolywania-wizyt

Odpowiedzialność pacjentów w kampanii #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE

Jak zaznaczył RPP, propozycja Urszuli Szybowicz idealnie wpisuje się w kampanię #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE. Inicjatywa zwraca uwagę na problem braku odpowiedzialności w odwoływaniu wizyt. Pacjenci, którzy informują o rezygnacji, pozwalają innym skorzystać z dostępnych terminów, co zwiększa dostępność usług medycznych. 

Źródło:

  • RPP
Redakcja Alert Medyczny
Redakcja Alert Medyczny
Alert Medyczny to źródło najświeższych informacji i fachowych analiz, stworzone z myślą o profesjonalistach działających w branży medycznej i farmaceutycznej.

Ważne tematy

Trzymaj rękę na pulsie. Zapisz się na newsletter.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Więcej aktualności