Strona głównaPacjentKiedy pacjent może złożyć skargę? Jakie są najczęstsze błędy placówek medycznych?

Kiedy pacjent może złożyć skargę? Jakie są najczęstsze błędy placówek medycznych?

Aktualizacja 20-03-2025 16:35

Pacjenci coraz częściej zgłaszają problemy związane z dostępem do świadczeń zdrowotnych w ramach NFZ. Długie kolejki, odwołane wizyty czy brak refundacji to tylko część skarg wpływających do Narodowego Funduszu Zdrowia. Placówki medyczne muszą mieć świadomość, że skargi nie tylko wpływają na ich reputację, ale mogą prowadzić do interwencji instytucji kontrolnych. Jakie są najczęstsze problemy i jak im zapobiegać?

Jak podaje NFZ w 2024 roku wpłynęło do Funduszu 6 966 skarg od pacjentów. Najwięcej zgłoszono w województwie śląskim, a najmniej w małopolskim.

Najczęstsze powody skarg pacjentów na placówki

1. Brak dostępu do lekarza POZ w dniu zgłoszenia

Pacjenci skarżą się, że nie mają możliwości uzyskania porady w podstawowej opiece zdrowotnej w dniu zgłoszenia.

2. Problemy z dodzwonieniem się do poradni

Zajęte linie, brak dostępnego personelu do odbierania telefonów lub ograniczone godziny rejestracji telefonicznej skutecznie utrudniają pacjentom dostęp do usług medycznych. W dobie cyfryzacji brak alternatywnych form rejestracji, takich jak internetowe systemy umawiania wizyt, jest coraz częściej postrzegany jako poważne niedociągnięcie.

Jak skutecznie rozpatrywać skargi pacjentów? Dobre praktyki dla placówek medycznych
ZOBACZ KONIECZNIE Jak skutecznie rozpatrywać skargi pacjentów? Dobre praktyki dla placówek medycznych

3. Odległe terminy wizyt i badań

Wielomiesięczne kolejki do specjalistów i na badania diagnostyczne to jeden z głównych problemów zgłaszanych przez pacjentów.

4. Nieprzestrzeganie szczególnych uprawnień pacjentów

Pacjenci uprawnieni do wizyt poza kolejnością, często zgłaszają problemy z realizacją tego prawa.

5. Pobieranie opłat za świadczenia finansowane przez NFZ

Nieprawidłowe naliczanie opłat, brak informacji o przysługujących pacjentowi prawach do bezpłatnych usług – mogą być powodami skarg.

7. Brak pomocy stomatologicznej osobie zgłaszającej się z bólem zęba

Pacjenci mają prawo do bezpłatnej pomocy stomatologicznej w nagłych przypadkach, np. przy ostrym bólu. Niestety, część placówek odmawia udzielenia świadczenia lub nie ma lekarzy dostępnych w odpowiednich godzinach.

8. Odwołanie zaplanowanej operacji

Odwołanie zabiegu operacyjnego to jedno z najbardziej frustrujących doświadczeń dla pacjentów. Często zdarza się, że pacjent przygotowywał się do operacji przez długi czas, a termin zostaje anulowany z powodu braków kadrowych, sprzętowych lub reorganizacji szpitalnych. Placówki medyczne powinny do minimum ograniczać liczbę takich sytuacji i informować pacjentów o możliwych zmianach z odpowiednim wyprzedzeniem.

9. Problemy w uzyskaniu e-recepty

E-recepty miały ułatwić życie pacjentom, jednak w praktyce zdarzają się problemy z ich wystawianiem. Pacjenci zgłaszają trudności z uzyskaniem recepty od lekarza POZ lub z błędami w systemie.

10. Recepta bez refundacji, mimo posiadanych uprawnień

Nieprawidłowości związane z refundacją leków to częsty temat skarg. Pacjenci otrzymują receptę bez przysługującej im refundacji, mimo że spełniają wymagania NFZ. Problem często wynika z błędów systemowych lub niewłaściwego wystawienia recepty przez lekarza.

“Dobre praktyki” RPP – nowa inicjatywa na rzecz poprawy opieki zdrowotnej
ZOBACZ KONIECZNIE “Dobre praktyki” RPP – nowa inicjatywa na rzecz poprawy opieki zdrowotnej

Jak uniknąć skarg i poprawić jakość usług?

Placówki medyczne mogą skutecznie ograniczyć liczbę skarg, wdrażając dobre praktyki:

  • Poprawa dostępności telefonicznej i online – wdrożenie systemów rejestracji internetowej i automatycznych kolejek telefonicznych.
  • Skrócenie kolejek – optymalizacja grafików lekarzy, analiza danych o czasie oczekiwania i dostosowanie liczby świadczeń do potrzeb pacjentów.
  • Przestrzeganie praw pacjentów – regularne szkolenia dla personelu dotyczące obsługi pacjentów z uprawnieniami do wizyt poza kolejnością.
  • Komunikacja i transparentność – wyraźne informowanie pacjentów o przysługujących im świadczeniach i zasadach refundacji.

Źródło:

  • NFZ

Trzymaj rękę na pulsie.
Zaobserwuj nas na Google News!

ikona Google News
Redakcja Alert Medyczny
Redakcja Alert Medyczny
Alert Medyczny to źródło najświeższych informacji i fachowych analiz, stworzone z myślą o profesjonalistach działających w branży medycznej i farmaceutycznej.

Ważne tematy

Trzymaj rękę na pulsie. Zapisz się na newsletter.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Więcej aktualności