Ministra edukacji Barbara Nowacka podpisała 6 marca 2025 r. projekty rozporządzeń, które wprowadzają do szkół nowy przedmiot – edukację zdrowotną. Zajęcia te zastąpią dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie i będą realizowane od września 2025 roku w klasach IV–VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych.
Nowy przedmiot ma wśród dzieci i młodzieży kształtować zdrowe nawyki, budować świadomość prozdrowotną i przygotować do dbania o zdrowie przez całe życie.
Co obejmie edukacja zdrowotna?
Ministerstwo Edukacji podkreśla, że głównym celem nowego przedmiotu jest kształtowanie kompetencji zdrowotnych oraz budowanie potencjału zdrowotnego uczniów i ich otoczenia.
Program edukacji zdrowotnej został podzielony na 11 kluczowych działów tematycznych:
- wartości i postawy,
- zdrowie fizyczne,
- aktywność fizyczna,
- odżywianie,
- zdrowie psychiczne,
- zdrowie społeczne,
- dojrzewanie (tylko w szkołach podstawowych),
- zdrowie seksualne,
- zdrowie środowiskowe,
- internet i profilaktyka uzależnień,
- system ochrony zdrowia (tylko w szkołach ponadpodstawowych).
Resort podkreśla, że nowy przedmiot ma pomóc uczniom nie tylko w zdobywaniu wiedzy, ale także w praktycznym wdrażaniu zdrowych nawyków.
Kto poprowadzi zajęcia?
Jednym z kluczowych pytań związanych z nowym przedmiotem jest kwestia nauczycieli. Kto będzie uprawniony do prowadzenia edukacji zdrowotnej?
Zgodnie z rozporządzeniem, nauczycielami tego przedmiotu będą mogli zostać m.in.:
- nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego i wychowania do życia w rodzinie,
- nauczyciele psycholodzy,
- absolwenci studiów medycznych, takich jak lekarze, lekarze dentyści, farmaceuci, pielęgniarki, położne, diagności laboratoryjni, fizjoterapeuci, ratownicy medyczni,
- osoby po studiach z zakresu zdrowia publicznego z przygotowaniem pedagogicznym.
Ponadto MEN przewidziało możliwość prowadzenia zajęć przez zespół kilku specjalistów.
Darmowe studia podyplomowe dla nauczycieli
Ministerstwo planuje także wesprzeć nauczycieli poprzez uruchomienie darmowych studiów podyplomowych, które będą przygotowywać do nauczania edukacji zdrowotnej.
Dodatkowo, Ośrodek Rozwoju Edukacji opracuje cyfrowe materiały edukacyjne, w tym scenariusze lekcji, które będą dostępne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
Zajęcia nieobowiązkowe, ale dla kogo?
Podobnie jak w przypadku wychowania do życia w rodzinie, edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym. Rodzice uczniów lub pełnoletni uczniowie będą mogli zrezygnować z udziału w zajęciach poprzez pisemne oświadczenie.
Zajęcia będą prowadzone w wymiarze jednej godziny tygodniowo przez cały rok szkolny.
Edukacja zdrowotna – szansa czy zagrożenie?
Zmiany w programie nauczania wzbudziły wiele emocji w różnych środowiskach. Zwolennicy, przede wszystkim lekarze, podkreślali, że większy nacisk na zdrowie w szkole to krok w dobrą stronę, zwłaszcza w obliczu rosnących problemów zdrowotnych wśród młodzieży, takich jak otyłość, depresja czy uzależnienia cyfrowe.
Z kolei sceptycy, w większości konserwatywne środowiska, obawiały się, że przedmiot m.in. będzie deprawował dzieci i młodzież.
Źródło:
- PAP