Strona głównaKształcenieLekarzy wciąż za mało. Będzie więcej miejsc na studiach medycznych w 2025/2026?

Lekarzy wciąż za mało. Będzie więcej miejsc na studiach medycznych w 2025/2026?

Aktualizacja 09-04-2025 15:26

Poseł Grzegorz Macko zwrócił uwagę na narastający problem niedoboru personelu medycznego w Polsce. W interpelacji nr 8504 złożonej 5 marca 2025 r. zapytał Ministerstwo Zdrowia i Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego o konkretne działania mające na celu zwiększenie liczby miejsc na studiach medycznych. Odpowiedzi przedstawicieli rządu pokazują, że choć planowane są zmiany, to będą one wdrażane z dużą ostrożnością i pod ścisłym nadzorem.

Trwają prace nad nowymi limitami

Jak poinformował Jerzy Szafranowicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, limity przyjęć na kierunki lekarski i lekarsko-dentystyczny na rok akademicki 2025/2026 są aktualnie ustalane. Proces ten uwzględnia zarówno potrzeby rynku, jak i jakość kształcenia. Co istotne, trwają kontrole uczelni, które w poprzednich latach otrzymały zgodę na prowadzenie kierunków medycznych, mimo że nie spełniały w pełni wytycznych Polskiej Komisji Akredytacyjnej (PKA). Wyniki tych kontroli mają być znane w kwietniu 2025 r.

Ranking uczelni medycznych po wiosennym LEK 2025. Poznaj TOP 10 najlepszych uczelni w Polsce!
ZOBACZ KONIECZNIE Ranking uczelni medycznych po wiosennym LEK 2025. Poznaj TOP 10 najlepszych uczelni w Polsce!

Model popytowo-podażowy w przygotowaniu

Resort zdrowia pracuje obecnie nad modelem popytowo-podażowym, który pozwoli na dokładniejsze planowanie liczby potrzebnych lekarzy i pozostałej kadry medycznej. Według danych Ministerstwa Zdrowia, w 2023 roku w Polsce było około 3,8 lekarza na 1 000 mieszkańców. W latach 2019–2023 liczba pracujących lekarzy wzrosła o około 12%, a liczba miejsc na uczelniach medycznych od 2005 roku zwiększyła się aż o 248%.

Z wyliczeń resortu wynika, że od 2030 roku liczba lekarzy wchodzących do zawodu będzie przekraczać liczbę lekarzy odchodzących – o około 3–3,5 tysiąca rocznie.

Jakość kształcenia pod szczególnym nadzorem

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jak wyjaśnia podsekretarz stanu Maria Mrówczyńska, ściśle współpracuje z resortem zdrowia w zakresie określania limitów przyjęć. Kluczowe znaczenie mają możliwości dydaktyczne uczelni, ocena zapotrzebowania na absolwentów oraz standardy kształcenia. Uczelnie zobowiązane są do spełnienia rygorystycznych warunków – zarówno kadrowych, jak i infrastrukturalnych. Ocena jakości kształcenia jest prowadzona cyklicznie przez Polską Komisję Akredytacyjną.

Na nowo utworzonych kierunkach lekarskich prowadzi się dodatkowo dwie oceny w trakcie trwania pierwszego cyklu kształcenia oraz jedną końcową – po 6. roku studiów.

Ranking uczelni po wiosennym LDEK 2025: kto zdobył najwyższe wyniki?
ZOBACZ KONIECZNIE Ranking uczelni po wiosennym LDEK 2025: kto zdobył najwyższe wyniki?

Pielęgniarki: powolna poprawa, ale wyzwania pozostają

Rząd zauważa też poprawę sytuacji w zawodzie pielęgniarki. Liczba studentów kierunku pielęgniarstwo wzrosła w latach 2019–2023 o 56% na poziomie licencjackim i o 34% na magisterskim. Wzrasta liczba uczelni z akredytacją Ministra Zdrowia oraz liczba aktywnych zawodowo pielęgniarek. Od roku 2025/2026 wejdą w życie nowe standardy kształcenia, mające lepiej dostosować program studiów do aktualnych potrzeb rynku pracy.

Dodatkowo, w ramach środków europejskich, planowane jest wsparcie dla pielęgniarek w postaci dofinansowania kursów specjalistycznych i kwalifikacyjnych (FERS).

Zapaść w pielęgniarstwie coraz bliżej. W 2039 może zabraknąć aż 260 tys. osób
ZOBACZ KONIECZNIE Zapaść w pielęgniarstwie coraz bliżej. W 2039 może zabraknąć aż 260 tys. osób

Czy zwiększenie limitów wystarczy?

Zwiększenie liczby miejsc na studiach medycznych to krok w dobrą stronę, ale nie rozwiąże wszystkich problemów. Resorty zdrowia i nauki analizują również dane dotyczące specjalizacji, w których brakuje lekarzy – jak choroby wewnętrzne, rehabilitacja czy chirurgia ogólna. W innych obszarach – jak kardiologia i okulistyka – obserwuje się pokoleniową ciągłość i dobre prognozy.

Kluczowe będzie nie tylko zwiększenie liczby studentów, ale także zapewnienie jakości ich kształcenia i stworzenie systemu, który zachęci ich do pracy w deficytowych specjalizacjach oraz mniej popularnych lokalizacjach.

Źródło:

  • sejm.gov.pl

Trzymaj rękę na pulsie.
Zaobserwuj nas na Google News!

ikona Google News
Agnieszka Fodrowska
Agnieszka Fodrowska
Redaktorka i specjalistka marketingu internetowego z wieloletnim doświadczeniem w tworzeniu treści dla sektora ochrony zdrowia. Specjalizuje się w tematach związanych z innowacjami i cyfryzacją medycyny oraz farmacji - od AI po robotykę chirurgiczną. Prywatnie miłośniczka podróży, dobrej muzyki i psów.

Ważne tematy

Trzymaj rękę na pulsie. Zapisz się na newsletter.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Więcej aktualności