Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało pierwsze dane dotyczące frekwencji na zajęciach z edukacji zdrowotnej w roku szkolnym 2025/2026. To pierwszy rok funkcjonowania nowego przedmiotu, który miał stać się obowiązkowym filarem profilaktyki i edukacji prozdrowotnej. Od miesięcy było jasne, że zainteresowanie będzie niskie – teraz poznaliśmy konkretne liczby, a te potwierdzają wcześniejsze przewidywania.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jak wyglądała frekwencja na edukacji zdrowotnej w roku szkolnym 2025/2026.
- Które województwa i miasta odnotowały najwyższy oraz najniższy udział uczniów.
- Jak zmieniała się frekwencja na WDŻ i dlaczego nowy przedmiot wszedł w jego miejsce.
- Z jakimi kontrowersjami, protestami i dezinformacją zmagało się MEN przy wdrażaniu edukacji zdrowotnej.
Pierwszy rok edukacji zdrowotnej: znane już liczby, teraz potwierdzone
W zajęciach z edukacji zdrowotnej uczestniczy 920 925 uczniów, co odpowiada około 30% wszystkich uprawnionych. Dane pochodzą z niemal pełnego raportowania szkół. Najwyższą frekwencję notują szkoły podstawowe — 804 539 uczniów, czyli 40,36% uprawnionych. W liceach ogólnokształcących uczestniczy 55 003 uczniów (10,08%), w technikach 30 729 (7,78%), w branżowych szkołach I stopnia 27 457 (14,40%), a w szkołach artystycznych 3 083 (18,33%).
Frekwencja różni się między szkołami w zależności od planu lekcji, organizacji pracy, lokalnych uwarunkowań i specyfiki placówek. Te elementy — jak podkreśla MEN — w wielu przypadkach wpływały na możliwość uczestnictwa uczniów.
Zróżnicowanie między województwami
Wyniki pokazują znaczące różnice regionalne. Najwyższy udział uczniów odnotowano w Wielkopolsce (38,59%) i Lubuskim (38,31%). Najniższy – w Podkarpackim (17,19%) oraz w Lubelskim (21,72%). Dane MEN przedstawiają się następująco:
- Dolnośląskie – 69 317 uczniów (29,90%)
- Kujawsko-Pomorskie – 60 403 (37,26%)
- Lubelskie – 34 362 (21,72%)
- Lubuskie – 31 378 (38,31%)
- Łódzkie – 61 646 (32,66%)
- Małopolskie – 65 385 (22,27%)
- Mazowieckie – 128 639 (25,80%)
- Opolskie – 22 576 (32,30%)
- Podkarpackie – 28 804 (17,19%)
- Podlaskie – 18 749 (21,53%)
- Pomorskie – 62 045 (29,51%)
- Śląskie – 111 283 (31,70%)
- Świętokrzyskie – 25 054 (28,54%)
- Warmińsko-Mazurskie – 34 332 (32,00%)
- Wielkopolskie – 122 054 (38,59%)
- Zachodniopomorskie – 44 883 (34,60%)
Miasta: najlepsze i najsłabsze wyniki
W większości dużych miast frekwencja mieściła się w przedziale 20–35%. Najwyższe wartości odnotowano w Gorzowie Wielkopolskim (35,66%), najniższe w Rzeszowie (14,49%).
Przykładowe wyniki:
- Wrocław: 16 929 uczniów (26,32%)
- Bydgoszcz: 9 619 uczniów (31,31%)
- Włocławek: 2 859 uczniów (31,08%)
- Lublin: 7 628 uczniów (21,39%)
- Gorzów Wielkopolski: 4 632 uczniów (35,66%)
- Zielona Góra: 3 905 uczniów (26,98%)
- Łódź: 17 944 uczniów (33,23%)
- Kraków: 21 884 uczniów (29,77%)
- Warszawa: 51 455 uczniów (27,92%)
- Opole: 3 938 uczniów (27,69%)
- Rzeszów: 3 612 uczniów (14,49%)
- Białystok: 6 515 uczniów (20,82%)
- Gdańsk: 12 640 uczniów (29,11%)
- Katowice: 7 806 uczniów (31,54%)
- Kielce: 4 258 uczniów (19,81%)
- Olsztyn: 4 515 uczniów (24,70%)
- Poznań: 20 691 uczniów (32,93%)
- Szczecin: 10 474 uczniów (28,77%)
Edukacja zdrowotna zamiast WDŻ. Trend spadkowy był widoczny od lat
Edukacja zdrowotna zastąpiła wychowanie do życia w rodzinie, które od lat traciło zainteresowanie uczniów. W roku szkolnym 2019/2020 w zajęciach WDŻ uczestniczyło 50,38% uczniów, a w 2024/2025 już tylko 33%.
Prognozy MEN wskazywały, że bez zmian trend w 2025/2026 spowodowałby spadek do około 30%, a rok później nawet do 26%. Obecne dane frekwencyjne potwierdzają te przewidywania.
Nowoczesny program i szeroka tematyka
Program edukacji zdrowotnej został przygotowany przez praktyków oraz ekspertów z obszarów zdrowia fizycznego, psychicznego, profilaktyki, aktywności fizycznej i zdrowia cyfrowego. To jeden z pierwszych szkolnych przedmiotów obejmujących tak szerokie spojrzenie na zdrowie – od odporności i profilaktyki po emocje, relacje, odpowiedzialność i bezpieczeństwo cyfrowe.
Celem przedmiotu jest wyposażenie młodzieży w wiedzę i umiejętności, które pozwolą podejmować świadome decyzje zdrowotne. W programie znalazły się treści dotyczące komunikacji, empatii, budowania relacji, rozpoznawania zagrożeń oraz dbałości o zdrowie środowiskowe.
Trudne początki nowego przedmiotu
Edukacja zdrowotna nie miała łatwego startu. Jeszcze na etapie przygotowań zrezygnowano z pierwotnego planu nadania jej obowiązkowego charakteru. Przedmiot od początku budził jednak kontrowersje, zwłaszcza w środowiskach konserwatywnych i kościelnych, które sprowadzały go do edukacji seksualnej, mimo że jest to tylko jeden z bloków tematycznych.
W debacie publicznej pojawiały się hasła o rzekomej „deprawacji”, a w Warszawie zorganizowano protest pod hasłem „Tak dla edukacji, nie dla deprawacji” — sprzeciwiający się wprowadzeniu przedmiotu. Do samego końca okresu, w którym rodzice mogli wypisywać dzieci z zajęć (do 25 września 2025 roku), w sieci krążyły dezinformujące grafiki i treści, przedstawiające program w sposób niezgodny z rzeczywistością.
Główne wnioski
- Frekwencja na edukacji zdrowotnej wyniosła około 30%. Najwyższe wartości odnotowano w Wielkopolsce (38,59%) i Lubuskiem (38,31%), najniższe w Podkarpackiem (17,19%).
- Szkoły podstawowe miały zdecydowanie najwyższy udział uczniów – 40,36% uprawnionych, przy zaledwie 10,08% w liceach i 7,78% w technikach.
- Nowy przedmiot zastąpił WDŻ po latach spadków frekwencji. Udział uczniów w WDŻ zmniejszył się z 50,38% w 2019/2020 do 33% w 2024/2025.
- Wdrożeniu towarzyszyły protesty i dezinformacja. W Warszawie odbył się protest „Tak dla edukacji, nie dla deprawacji”, a do końca okresu wypisywania pojawiały się fałszywe grafiki i treści.
Źródło:
- https://www.gov.pl/web/edukacja/edukacja-zdrowotna—pierwszy-rok-wdrazania-przedmiotu-w-szkole

