Strona głównaPacjentEdukacja zdrowotna: MEN ujawnia frekwencję. Dane poniżej oczekiwań

Edukacja zdrowotna: MEN ujawnia frekwencję. Dane poniżej oczekiwań

Aktualizacja 14-11-2025 11:33

Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało pierwsze dane dotyczące frekwencji na zajęciach z edukacji zdrowotnej w roku szkolnym 2025/2026. To pierwszy rok funkcjonowania nowego przedmiotu, który miał stać się obowiązkowym filarem profilaktyki i edukacji prozdrowotnej. Od miesięcy było jasne, że zainteresowanie będzie niskie – teraz poznaliśmy konkretne liczby, a te potwierdzają wcześniejsze przewidywania.

Z tego artykułu dowiesz się…

  • Jak wyglądała frekwencja na edukacji zdrowotnej w roku szkolnym 2025/2026.
  • Które województwa i miasta odnotowały najwyższy oraz najniższy udział uczniów.
  • Jak zmieniała się frekwencja na WDŻ i dlaczego nowy przedmiot wszedł w jego miejsce.
  • Z jakimi kontrowersjami, protestami i dezinformacją zmagało się MEN przy wdrażaniu edukacji zdrowotnej.

Pierwszy rok edukacji zdrowotnej: znane już liczby, teraz potwierdzone

W zajęciach z edukacji zdrowotnej uczestniczy 920 925 uczniów, co odpowiada około 30% wszystkich uprawnionych. Dane pochodzą z niemal pełnego raportowania szkół. Najwyższą frekwencję notują szkoły podstawowe — 804 539 uczniów, czyli 40,36% uprawnionych. W liceach ogólnokształcących uczestniczy 55 003 uczniów (10,08%), w technikach 30 729 (7,78%), w branżowych szkołach I stopnia 27 457 (14,40%), a w szkołach artystycznych 3 083 (18,33%).

Porażka edukacji zdrowotnej w Polsce. Lekarze: „Politycy zniszczyli wspaniały pomysł”
ZOBACZ KONIECZNIE Porażka edukacji zdrowotnej w Polsce. Lekarze: „Politycy zniszczyli wspaniały pomysł”

Frekwencja różni się między szkołami w zależności od planu lekcji, organizacji pracy, lokalnych uwarunkowań i specyfiki placówek. Te elementy — jak podkreśla MEN — w wielu przypadkach wpływały na możliwość uczestnictwa uczniów.

Zróżnicowanie między województwami

Wyniki pokazują znaczące różnice regionalne. Najwyższy udział uczniów odnotowano w Wielkopolsce (38,59%) i Lubuskim (38,31%). Najniższy – w Podkarpackim (17,19%) oraz w Lubelskim (21,72%). Dane MEN przedstawiają się następująco:

  • Dolnośląskie – 69 317 uczniów (29,90%)
  • Kujawsko-Pomorskie – 60 403 (37,26%)
  • Lubelskie – 34 362 (21,72%)
  • Lubuskie – 31 378 (38,31%)
  • Łódzkie – 61 646 (32,66%)
  • Małopolskie – 65 385 (22,27%)
  • Mazowieckie – 128 639 (25,80%)
  • Opolskie – 22 576 (32,30%)
  • Podkarpackie – 28 804 (17,19%)
  • Podlaskie – 18 749 (21,53%)
  • Pomorskie – 62 045 (29,51%)
  • Śląskie – 111 283 (31,70%)
  • Świętokrzyskie – 25 054 (28,54%)
  • Warmińsko-Mazurskie – 34 332 (32,00%)
  • Wielkopolskie – 122 054 (38,59%)
  • Zachodniopomorskie – 44 883 (34,60%)
Edukacja zdrowotna w szkołach z poparciem kardiologów i onkologów
ZOBACZ KONIECZNIE Edukacja zdrowotna w szkołach z poparciem kardiologów i onkologów

Miasta: najlepsze i najsłabsze wyniki

W większości dużych miast frekwencja mieściła się w przedziale 20–35%. Najwyższe wartości odnotowano w Gorzowie Wielkopolskim (35,66%), najniższe w Rzeszowie (14,49%).

Przykładowe wyniki:

  • Wrocław: 16 929 uczniów (26,32%)
  • Bydgoszcz: 9 619 uczniów (31,31%)
  • Włocławek: 2 859 uczniów (31,08%)
  • Lublin: 7 628 uczniów (21,39%)
  • Gorzów Wielkopolski: 4 632 uczniów (35,66%)
  • Zielona Góra: 3 905 uczniów (26,98%)
  • Łódź: 17 944 uczniów (33,23%)
  • Kraków: 21 884 uczniów (29,77%)
  • Warszawa: 51 455 uczniów (27,92%)
  • Opole: 3 938 uczniów (27,69%)
  • Rzeszów: 3 612 uczniów (14,49%)
  • Białystok: 6 515 uczniów (20,82%)
  • Gdańsk: 12 640 uczniów (29,11%)
  • Katowice: 7 806 uczniów (31,54%)
  • Kielce: 4 258 uczniów (19,81%)
  • Olsztyn: 4 515 uczniów (24,70%)
  • Poznań: 20 691 uczniów (32,93%)
  • Szczecin: 10 474 uczniów (28,77%)

Edukacja zdrowotna zamiast WDŻ. Trend spadkowy był widoczny od lat

Edukacja zdrowotna zastąpiła wychowanie do życia w rodzinie, które od lat traciło zainteresowanie uczniów. W roku szkolnym 2019/2020 w zajęciach WDŻ uczestniczyło 50,38% uczniów, a w 2024/2025 już tylko 33%

Prognozy MEN wskazywały, że bez zmian trend w 2025/2026 spowodowałby spadek do około 30%, a rok później nawet do 26%. Obecne dane frekwencyjne potwierdzają te przewidywania.

Nowoczesny program i szeroka tematyka

Program edukacji zdrowotnej został przygotowany przez praktyków oraz ekspertów z obszarów zdrowia fizycznego, psychicznego, profilaktyki, aktywności fizycznej i zdrowia cyfrowego. To jeden z pierwszych szkolnych przedmiotów obejmujących tak szerokie spojrzenie na zdrowie – od odporności i profilaktyki po emocje, relacje, odpowiedzialność i bezpieczeństwo cyfrowe.

Nowy przedmiot nie wypalił. Edukacja zdrowotna z gigantyczną absencją
ZOBACZ KONIECZNIE Nowy przedmiot nie wypalił. Edukacja zdrowotna z gigantyczną absencją

Celem przedmiotu jest wyposażenie młodzieży w wiedzę i umiejętności, które pozwolą podejmować świadome decyzje zdrowotne. W programie znalazły się treści dotyczące komunikacji, empatii, budowania relacji, rozpoznawania zagrożeń oraz dbałości o zdrowie środowiskowe.

Trudne początki nowego przedmiotu

Edukacja zdrowotna nie miała łatwego startu. Jeszcze na etapie przygotowań zrezygnowano z pierwotnego planu nadania jej obowiązkowego charakteru. Przedmiot od początku budził jednak kontrowersje, zwłaszcza w środowiskach konserwatywnych i kościelnych, które sprowadzały go do edukacji seksualnej, mimo że jest to tylko jeden z bloków tematycznych.

W debacie publicznej pojawiały się hasła o rzekomej „deprawacji”, a w Warszawie zorganizowano protest pod hasłem „Tak dla edukacji, nie dla deprawacji” — sprzeciwiający się wprowadzeniu przedmiotu. Do samego końca okresu, w którym rodzice mogli wypisywać dzieci z zajęć (do 25 września 2025 roku), w sieci krążyły dezinformujące grafiki i treści, przedstawiające program w sposób niezgodny z rzeczywistością.

Główne wnioski

  1. Frekwencja na edukacji zdrowotnej wyniosła około 30%. Najwyższe wartości odnotowano w Wielkopolsce (38,59%) i Lubuskiem (38,31%), najniższe w Podkarpackiem (17,19%).
  2. Szkoły podstawowe miały zdecydowanie najwyższy udział uczniów – 40,36% uprawnionych, przy zaledwie 10,08% w liceach i 7,78% w technikach.
  3. Nowy przedmiot zastąpił WDŻ po latach spadków frekwencji. Udział uczniów w WDŻ zmniejszył się z 50,38% w 2019/2020 do 33% w 2024/2025.
  4. Wdrożeniu towarzyszyły protesty i dezinformacja. W Warszawie odbył się protest „Tak dla edukacji, nie dla deprawacji”, a do końca okresu wypisywania pojawiały się fałszywe grafiki i treści.

Źródło:

  • https://www.gov.pl/web/edukacja/edukacja-zdrowotna—pierwszy-rok-wdrazania-przedmiotu-w-szkole

Trzymaj rękę na pulsie.
Zaobserwuj nas na Google News!

ikona Google News
Agnieszka Fodrowska
Agnieszka Fodrowska
Redaktorka i specjalistka marketingu internetowego z wieloletnim doświadczeniem w tworzeniu treści dla sektora ochrony zdrowia. Specjalizuje się w tematach związanych z innowacjami i cyfryzacją medycyny oraz farmacji - od AI po robotykę chirurgiczną. Prywatnie miłośniczka podróży, dobrej muzyki i psów.

Ważne tematy

Trzymaj rękę na pulsie. Zapisz się na newsletter.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Więcej aktualności