Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało zaktualizowaną wersję „Polityki rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce do 2030 roku” – najważniejszego krajowego dokumentu strategicznego określającego zasady, kierunki i cele związane z rozwojem technologii AI. Aktualizacja uwzględnia uwagi zgłoszone podczas konsultacji społecznych i wzmacnia akcent na bezpieczeństwo, odpowiedzialność i zgodność działań z europejskimi standardami. Dokument ma stać się narzędziem realnej zmiany, wspierając innowacyjność, rozwój gospodarki cyfrowej oraz budowanie dobrze przygotowanej administracji publicznej.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jakie kluczowe zmiany wprowadza zaktualizowana Polityka rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce do 2030 roku i jakie cele ma osiągnąć.
- Jak państwo planuje rozwijać infrastrukturę, kompetencje i ekosystem AI – od Fabryk AI po Baltic AI GigaFactory.
- W jaki sposób dokument wspiera administrację publiczną, naukę, biznes oraz MŚP poprzez konkretne narzędzia i programy.
- Jak Polityka AI uwzględnia kwestie bezpieczeństwa, ochrony danych oraz tworzenia technologii zorientowanej na człowieka.
Wizja, cele i nowe wskaźniki – fundament aktualizacji
Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski podkreślił, że dokument zyskał konkretną strukturę, cele i mierzalne wskaźniki, które mają pozwolić na systematyczne monitorowanie postępów:
Wyznaczyliśmy jasną wizję rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce i ambitne cele, które chcemy osiągnąć do 2030 roku. Polityka AI zyskała konkretne, mierzalne wskaźniki, dzięki którym możemy śledzić postępy, oceniać skuteczność działań i budować współpracę między administracją, nauką i biznesem.
Wiceminister zaznaczył również, że dokument staje się praktycznym instrumentem wdrażania zmian:
To sprawia, że Polityka AI staje się nie tylko dokumentem strategicznym, lecz także realnym narzędziem zmiany – otwierającym drogę do innowacji, przejrzystego zarządzania i odpowiedzialnego kształtowania przyszłości. Od razu zabieramy się do wykonania zadań wpisanych do Polityki.
Nowoczesna infrastruktura jako warunek rozwoju AI
Jednym z kluczowych elementów Polityki AI jest rozwój infrastruktury technologicznej umożliwiającej szybkie i bezpieczne wdrażanie narzędzi sztucznej inteligencji. W dokumencie wskazano m.in.:
- sieci PLGrid – zasoby obliczeniowe wspierające środowisko naukowe,
- Fabryki AI w Poznaniu i Krakowie,
- planowaną Baltic AI GigaFactory – projekt o dużym potencjale dla przetwarzania danych na dużą skalę.
To infrastruktura, która w ocenie Ministerstwa ma wspierać rozwój gospodarczy, wzmacniać badania naukowe oraz ułatwiać komercjalizację technologii.
W odpowiedzi na postulaty wynikające z konsultacji społecznych rozszerzono także listę jednostek wiodących rozwijających AI w Polsce. Do grona ośrodków krajowych dołączą od 1 stycznia 2027 r. Łódź oraz Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) – regiony o rosnącym potencjale innowacyjnym.
„Sprawne Państwo” – AI dla administracji publicznej
Aktualizacja dokumentu wzmacnia znaczenie sztucznej inteligencji w transformacji administracji publicznej. Jednym z kluczowych działań jest uruchomienie platformy AI HUB Poland, która ma stać się narzędziem wspomagającym rozwój, wdrażanie i koordynację technologii AI w sektorze publicznym.
Ministerstwo zakłada, że do 2030 r.:
- większość usług publicznych będzie dostępna z wykorzystaniem AI,
- administracja ma korzystać z narzędzi wspierających modelowanie procesów,
- samorządy będą otrzymywać wsparcie w zakresie inwentaryzacji danych i wdrażania technologii.
W tym obszarze przewidziano również pilotażowe wdrożenia modeli językowych, takich jak PLLuMikonka, które mają usprawniać analizę dokumentów i procesów administracyjnych.
„Serce Kontynentu Sztucznej Inteligencji” – współpraca sektorów i strategia europejska
Aktualizacja Polityki AI odwołuje się do kluczowych sektorów o największym potencjale wykorzystania technologii sztucznej inteligencji – zgodnie z europejską „Apply AI Strategy”. Dla każdego z sektorów powstaną:
- Mapy wdrożeń sektorowych,
- rekomendacje dla resortów,
- zestawy dobrych praktyk.
Rozwój AI wymaga – jak podkreślono – współpracy międzysektorowej, zintegrowanej infrastruktury danych, interoperacyjności systemów, silnych kompetencji oraz przejrzystych regulacji.
Duży nacisk położono także na współpracę nauki i biznesu, której celem jest szybsze komercjalizowanie badań i zwiększenie konkurencyjności polskich podmiotów. Polityka przewiduje wsparcie przedsiębiorstw, szczególnie MŚP i startupów, m.in. poprzez:
- program „Cyfrowa wyprawka”,
- dostęp do mocy obliczeniowych Fabryk AI,
- piaskownice regulacyjne ułatwiające testowanie technologii w bezpiecznym środowisku.
AI zorientowana na człowieka – priorytet bezpieczeństwa i ochrony danych
Jednym z najważniejszych celów Polityki AI jest rozwój technologii, które są:
- zorientowane na człowieka,
- godne zaufania,
- bezpieczne,
- zgodne z prawem.
Dokument przewiduje stworzenie publicznie dostępnego narzędzia do przeciwdziałania dezinformacji, w szczególności tej generowanej za pomocą AI. Wspiera także rozwój technologii wspomagających dzieci, seniorów, osoby z niepełnosprawnościami i osoby zagrożone wykluczeniem cyfrowym.
Prawo do ochrony danych osobowych ma być integralnym elementem wszystkich działań związanych z AI. W Polityce doprecyzowano modele finansowania i wdrażania, a wskaźniki podzielono na produktowe i rezultatowe w zależności od obszaru działania.
Główne wnioski
- Zaktualizowana Polityka AI wyznacza jasne, mierzalne wskaźniki oraz konkretne cele rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce do 2030 roku, umożliwiając monitorowanie postępów i ocenę skuteczności działań.
- Dokument uwzględnia rozwój nowoczesnej infrastruktury, w tym PLGrid, Fabryki AI w Poznaniu i Krakowie oraz planowaną Baltic AI GigaFactory, a także rozszerzenie listy ośrodków wiodących o Łódź i GZM od 2027 roku.
- W obszarze administracji publicznej kluczowe znaczenie ma platforma AI HUB Poland oraz rozwój usług państwa wykorzystujących AI, w tym pilotaże modeli językowych i wsparcie dla JST.
- Dokument wzmacnia nacisk na bezpieczne, odpowiedzialne i zorientowane na człowieka wykorzystanie AI, w tym narzędzia przeciwdziałania dezinformacji, ochronę danych oraz wspieranie technologii dla dzieci, seniorów i osób z niepełnosprawnościami.
Źródło:
- Ministerstwo Cyfryzacji

